Meta doneert 400 VR-brillen aan Beeld & Geluid en MetaVerse werkplaats om technologie in onderwijs te ondersteunen
Met één van de grootste audiovisuele archieven van de wereld, het nieuwe spectaculaire Mediamuseum, onderzoek, onderwijsprogramma’s en op nog veel meer manieren is Beeld & Geluid continu in ontwikkeling. Om onze ambities op al deze vlakken te realiseren, werken we samen met vele partners waarmee wij het media-erfgoed van Nederland levend houden en de wereld nieuws- en mediawijzer maken.
Door samen te werken met partijen in het brede domein van media en mediawijsheid, vergroten we onze relevantie. Zo werken we samen met omroepen, mediahuizen, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke partijen zoals scholen, bibliotheken, musea, uitgeverijen en bedrijven die zich herkennen in onze kernwaarden en maatschappelijke bijdrage. In dit jaarverslag blikken we terug op een selectie van de activiteiten die in 2022 met diverse partners zijn uitgevoerd om onze (maatschappelijke) doelstellingen te behalen.
Samenwerken met externe partijen en fondsen is noodzakelijk om de ambities te realiseren die buiten de taken liggen waarin de financiering door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voorziet. Naast het verstevigen van banden met onze trouwe partners en relaties zijn we in 2022 verschillende nieuwe samenwerkingen aangegaan:
Fondsen en overheden
- Het Bartiméus Fonds, voor alle mensen die slechtziend of blind zijn, draagt bij aan onze ontwikkeling als (digitaal) inclusieve organisatie door het creëren van bewustwording en door de organisatiescan die ze hebben uitgevoerd. Verder draagt het Fonds bij aan een speciale exhibit in de Zone Verwonderen in het Mediamuseum;
- Gemeente Hilversum draagt bij aan de realisatie en doorontwikkeling van de Dutch Media Week, steunt de programmering en ontwikkeling van het Mediaplein (2024) en is onze partner in diverse cultureel-economische en onderwijsinitiatieven;
- Gemeente Den Haag draagt bij aan onze journalistieke programmering en aan het Haagse programma van de Dutch Media Week;
- Stadsfonds Hilversum heeft ook in 2022 bijgedragen aan de realisatie van het jaarlijkse festival Dutch Media Week;
- De Turing Foundation steunt contentsamenwerking van Beeld & Geluid met Nederlandse musea in het kader van collectiesamenwerking om de kwaliteit van collecties en de zichtbaarheid te vergroten;
- U.S. Embassy The Hague verleent een subsidie voor de verwerving van wereldwijd bekende content van Amerikaanse nieuwszenders voor het Mediamuseum
- Vfonds draagt bij aan de tentoonstelling ‘Framing the War - 100 dagen oorlog in Oekraïne’ in Beeld & Geluid Den Haag;
- De Vriendenloterij maakt het mede mogelijk dat Beeld & Geluid elk jaar publieksactiviteiten kan organiseren over media via een meerjarig partnerschap. De speciale bijdrage voor het project ‘Wat je ziet, ben je zelf’ steunt de realisatie van de persoonlijke en op maat gesneden rondreis door ons totaal vernieuwde Mediamuseum.
Bedrijven
- ANP en Beeld & Geluid werken samen op vele fronten om de thema’s nieuws en persvrijheid onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Aan het Mediamuseum levert ANP naast diverse content ook de weergave van actuele nieuwsberichten in een lopende nieuwsbalk, ook wel ‘tickertape’, in de Zone Informeren.
- Argus Productions geeft vorm aan de ‘Maak het Sportnieuws’ exhibit met haar kennis van sportregie, editing, commentaar en door de coördinatie van het verkrijgen van de rechten voor deze content;
- Canon levert met kennis en projectie-apparatuur een bijdrage aan het Mediamuseum;
- Dimenco stelt haar 3D Simulated Reality- technologie beschikbaar in de Zone ‘Verwonderen’ van het Mediamuseum, zodat de bezoekers de toekomst van media kunnen ervaren;
- DPG Media stelt actuele content beschikbaar uit verschillende titels om de bezoeker van het Mediamuseum op een toegankelijke wijze de breedte, diversiteit en pluriformiteit van het medialandschap te laten zien;
- Social mediabedrijf Meta ondersteunt de Metaverse Werkplaats en Beeld & Geluid bij de ontwikkeling van immersieve mediatoepassingen met VR-brillen en het presenteren en testen daarvan in de Zone ‘Verwonderen’ van het Mediamuseum;
- NPO Proeftuin maakt het mogelijk dat media innovaties en concepten van de NPO worden getoond in de Zone ‘Verwonderen’ van het Mediamuseum.
- Philips TV & Sound en Philips Professional Display Solutions hebben hun samenwerking met Beeld & Geluid in 2022 uitgebreid door de Lounge in het Atrium mede mogelijk te maken;
- Tekle Holographics stelt de holograminstallatie “Holo-Wall” beschikbaar als presentatie in de zone “Verwonderen” van het Mediamuseum;
Contentdonaties Mediamuseum
In het vernieuwde Mediamuseum is content verwerkt van een breed aantal partijen. Denk aan mediabedrijven zoals de Telegraaf, NRC, omroepen en productiehuizen zoals Talpa, ITV, EndemolShine en RTL. Daarnaast doneerden ook andere branches content voor gebruik in het Mediamuseum. Denk daarbij aan reclamebureaus, filmmaatschappijen, gamestudio’s, sportbonden, partijen uit het bedrijfsleven en particulieren.
Holo Wall
Het bouwen van de metaverse en het veranderen van de manier waarop we leren door immersieve technologie doen we samen. We werken nauw samen met partners om een AR/VR-ecosysteem te ontwikkelen dat kansen zal creëren voor docenten en studenten over de hele wereld. We zijn dan ook trots om samen te werken met Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats en hen te helpen bij het opleiden van de volgende generatie creators en ontwikkelaars in de Nederlandse media-industrie.
Markus Reinisch, Vice President Public Policy, Europe van Meta Beeld & Geluid over Tekle Holographics
Innovatie staat centraal in ons nieuwe museum. Wij zijn het eerste Mediamuseum ter wereld dat bezoekers een persoonlijke museumreis laat meemaken. Daar komt natuurlijk heel wat technisch vernuft bij kijken. Wij zijn daarom ook zeer verheugd dat Tekle Holographics haar “Holo Wall” installatie beschikbaar wil stellen. Deze fantastische installatie biedt ons de gelegenheid onze bezoekers kennis te laten maken met de wondere wereld van media.
Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld & Geluid
Dutch Media Week
v.l.n.r. Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld & Geluid en Tjarco Stikkers en Floris Pillen van Argus Productions
Tijdens Dutch Media Week komen publiek en mediamakers bij elkaar om de betekenis en impact van media te onderzoeken en elkaar te ontmoeten. Dit is voor ons dé kans om ons netwerk te verstevigen, nieuwe kennis op te doen en ons leven in media te vieren.
Tijdens de zevende editie van Dutch Media Week konden bedrijven uit de mediabranche eindelijk weer hun klanten en publiek fysiek ontmoeten tijdens evenementen, activiteiten, seminars, congressen, presentaties en workshops. Het was een hybride event met boeiende (online) content, zoals talkshows en podcasts. Daarmee werd het bereik en de impact van de programmaonderdelen tot ver buiten Hilversum gebracht. Dat alles met het thema ON/OFF, over de verregaande digitalisering van ons leven.
Dit jaar is er voor de Dutch Media Week in totaal met ruim 100 partners samengewerkt. Door diverse samenwerkingen werd dit jaar ook het centrum van Hilversum meer bij Dutch Media Week betrokken. Bij Boekhandel Voorhoeve in Hilversum trapten we de Recordpoging Podcasts maken af. Samen met Bibliotheek Hilversum, het Grafisch Atelier en in diverse winkelpanden lieten we een week lang media-activiteiten zien, waaronder dagelijkse live radio uitzendingen met de Retro Radio Studio. De eerder tijdens OPEN035 zeer succesvolle rollerdisco werd nogmaals georganiseerd.
Voor de publieksprogrammering is samengewerkt met verschillende partners waaronder diverse omroepen, facilitaire bedrijven en de Dutch Game Association.
Na twee corona-jaren was het op voorhand moeilijk inschatten hoeveel bezoekers we konden verwachten. We zijn heel tevreden met de 20.000 bezoekers die fysiek de Dutch Media Week hebben bezocht. Hiervan bezochten 15.000 bezoekers de goed bezochte Xperience Days in het weekend waarbij op en rond het Media Park van alles te doen was op het gebied van media. Zo werd de Formule 1-race waarin Max Verstappen wereldkampioen kon worden, vertoond op groot scherm in het nieuwe Mediamuseum en werden er verdiepende elementen toegevoegd aan het programma.
Bij Beeld & Geluid waren onder meer lezingen over de tv-serie Oogappels, workshops podcast maken en een eigen ontwikkeld Robot-programma voor families waarin we onderzochten welke robots er zijn en hoe de robot van de toekomst eruit ziet. Op het Media Park waren diverse activiteiten zoals zangworkshops onder leiding van Babette Labeij, een magische show over het gebruik van media en was er een groot podium waar diverse artiesten hebben opgetreden zoals Kinderen voor Kinderen en diverse deelnemers van het Junior Songfestival.
In het speciaal voor de Dutch Media Week geopende studiocomplex pakten Omroep MAX, KRO-NCRV en NOS groots uit met interactieve programmering. Met een gratis pendelbus werden bezoekers via het LAB mediaplein op de Kerkbrink in Hilversum naar het EO-gebouw gebracht waar rondleidingen werden verzorgd en de EO verschillende programmaonderdelen presenteerde.
Lokale samenwerkingen
Stichting Mediaplein
Al enige jaren werkt Beeld & Geluid met Bibliotheek Hilversum en Museum Hilversum aan de ontwikkeling van het Mediaplein in het centrum van Hilversum. Dit zal in 2024 resulteren in een innovatieve nieuwe bibliotheek en programmering waarin media centraal staan. Het plein verbindt Beeld & Geluid met nieuwe doelgroepen uit de lokale gemeenschap van Hilversum en biedt een projectenproeftuin voor mediawijsheid inclusief bewonersparticipatie. In september 2022 kende het Hilversumse College van B&W en de Raad een meerjarige subsidie toe aan dit initiatief. Dat betekende tevens de start van de eerste programmeringslocatie.
Mediacampus
Op het Media Park werkt Beeld & Geluid binnen een initiatiefgroep aan de ontwikkeling van een Mediacampus. In deze campus willen we bestaande en nieuwe fysieke activiteiten gericht op opleiden, ontwikkelen en innovatie op en rond het Media Park bundelen en ontwikkelen. Beeld & Geluid is ook een belangrijk podium voor deze campus.
De initiatiefgroep heeft verkenningen in het buitenland gedaan naar soortgelijke campusconcepten en inmiddels heeft een erkend bureau een haalbaarheidsonderzoek verricht naar de plannen. Om de campus van de grond te krijgen, wordt er nauw samengewerkt met de Industrietafel (innovatieagenda), ROM Utrecht en tal van bedrijven en kennisinstellingen. De thema’s ‘aanjagen van innovatie’ en versterken van ‘human capital’ worden breed gezien als belangrijke speerpunten binnen deze campus-in-wording. Op dit moment wordt de stap gemaakt naar een initiële campusorganisatie.
Zowel de Media Innovatie Hub als de samenwerking met de Metaverse Werkplaats zijn initiatieven die Beeld & Geluid onderbrengt in de ontwikkeling van de Mediacampus.
Media Innovatie Hub
Beeld & Geluid en VodafoneZiggo ontwikkelden het plan voor een Media Innovatie Hub op het Media Park, naar het voorbeeld van de 5GHub in Eindhoven. Met partijen als NPO, NEP, MediaPerspectives, Campus Initiatiefgroep, Media Park Enterprise en gemeente Hilversum wordt gesproken over het realiseren van een plek waar studenten kunnen werken aan innovatieve immersieve toepassingen van media-entertainment. Deze kunnen dan in de loop van 2023 getest worden in de zone ‘Verwonderen’ van het Beeld & Geluid Mediamuseum.
Contractondertekening Media Innovatie Hub
v.l.n.r. Frank Visser (Stuurgroep Campusontwikkeling Hilversum), John Leek en Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld & Geluid), Robin Kroes (VodafoneZiggo), Jan Wester (CLICKNL), en René Visser (5G Hub).
Metaverse Werkplaats
Beeld & Geluid werkt samen met de Metaverse Werkplaats en Meta. Laatstgenoemde partij doneerde 400 MetaQuest II VR-brillen. MBO-mediastudenten uit heel Nederland ontwikkelen nieuwe VR-toepassingen op basis van vragen uit de samenleving, en het bedrijfsleven. Werkende prototypes kunnen getest worden in het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid, maar ook op toekomstige locatie Mediaplein in Hilversum.
Penvoerderschappen
We werken met diverse organisaties samen om onze gedeelde ambities waar te maken. Beeld & Geluid voert voor een aantal van deze projecten het penvoerderschap, wat betekent dat de (eind)verantwoordelijkheid voor administratie, verantwoording en resultaat bij ons ligt. Deze samenwerkingsverbanden worden gefinancierd door diverse ministeries. In enkele gevallen voorziet de financiering van de ministeries in een vergoeding voor de werkzaamheden en risico’s die het penvoerderschap met zich meebrengt, al het andere komt ten laste van Beeld & Geluid.
Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE)
De uitvoering van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed is een opgave die de erfgoedsector gezamenlijk wil oppakken. De uitvoering van de strategie is sinds 2015 belegd bij het Netwerk Digitaal Erfgoed en Beeld & Geluid maakt sindsdien actief onderdeel uit van het NDE-bestuur. Beeld & Geluid was namens het bestuur ook in 2022 verantwoordelijk voor het penvoerderschap van de subsidie van het ministerie van OCW. In NDE-verband is een groot aantal activiteiten uitgevoerd waarbij Beeld & Geluid expertise inbracht op het gebied van audiovisueel erfgoed.
Binnen NDE werken we met alle partijen aan een standaard infrastructuur voor digitaal erfgoed, die de samenwerking in het netwerk ondersteunt; de Digitaal Erfgoed Referentie Architectuur (DERA). Hierin worden bijvoorbeeld het Datasetregister via het Nationaal Archief en het Termennetwerk via de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed meegenomen.
Alle teksten met betrekking tot het onderwerp ‘houdbaarheid’ in het Spoorboekje Digitalisering Erfgoedcollecties - een praktische handleiding over het digitaliseren van erfgoed - hebben we geredigeerd, waarbij ook het perspectief van erfgoed van podiumkunsten is meegenomen. Zo zijn terminologie en standaarden aangepast op de podiumkunsten, bijvoorbeeld met het beschrijvingsmodel RDA en het begrip informatie-object.
In aflevering 14 van de NDE-podcast ‘Paulus en de Nijs op reis’ is onze eigen Jasper Snoeren geïnterviewd over de technische en ethische uitdagingen van de archivering van audiovisueel erfgoed.
Op het gebied van de deskundigheidsbevordering werden in samenwerking met KVAN (Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland) kenniskaarten ontwikkeld. Ook was er vanuit NDE inhoudelijke en organisatorische betrokkenheid bij het besluit van de Reinwardt Academie om vanaf 2024 een master Digitaal Erfgoed te starten.
Hoogtepunten op het gebied van kennisdeling waren de jaarlijkse Maand van het digitaal erfgoed, de HackaLOD samen met Utrecht Marketing in de Domtoren en de gezamenlijke conferentie van CLARIAH en NDE met als thema ‘Heritage meets digital humanities’.
Blik op digitaal dekoloniseren
podiumkunst.net
Na het opstartjaar 2022 is de bekendheid van Podiumkunst.net dit jaar verder uitgebreid onder onze erfgoedpartners. Dat gebeurde onder meer door het opzetten van een kennisbevorderingstraject, met als doel om de kennis bij instellingen en gezelschappen over digitalisering van dit erfgoed te vergroten. Maar ook door het organiseren van bijeenkomsten, bijvoorbeeld het event ‘Blik op digitaal dekoloniseren’, in samenwerking met studenten van de Reinwardt Academie en Maastricht University.
Het afgelopen jaar had het ontwikkelen van de digitale infrastructuur voor Podiumkunst.net een hoge prioriteit. Belangrijk doel was om afspraken te maken met de partners over de publicatie van erfgoeddata, naar de standaard van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed. Podiumkunst.net maakte de keuze voor het Resource Description and Access (RDA) model, een internationale standaard voor het beschrijven van metadata van bibliotheek- en cultureel erfgoedcollecties.
Werken aan het digitale platform
De Alliantie Digitaal Samenleven
De Alliantie Digitaal Samenleven zet zich in voor een digitale samenleving waarin iedereen zich zelfverzekerd en digitaal betrokken voelt. Beeld & Geluid werkt hierbij nauw samen met de Number Five Foundation van Laurentien van Oranje.
Digitale betrokkenheid voor iedereen vraagt om de gezamenlijke inzet van meerdere partijen: overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen. De Alliantie is de versneller van deze beweging. Ze verbindt doelen en activiteiten van de Alliantiepartners om de zichtbaarheid te vergroten en samen meer impact te maken, zoals het inclusiever maken van Beeld & Geluid, integratie met activiteiten van organisaties op het Media Park en van de ROM (Utrecht).
Na een start-up fase en een meer projectmatige fase met initiatie van proeftuinen in 2021, heeft de Alliantie in 2022 een Doelen Inspanningen Netwerk (DIN) ontwikkeld. Hierdoor is de visie van de Alliantie vertaald in een programma-aanpak inclusief een concreet actieplan en een manifest waar partners zich aan konden en kunnen verbinden. De pijlers van het programmaplan zijn ‘digitale inclusie’ (toegang tot apparatuur, internet en hulpbronnen), ‘digitaal bewustzijn’ en ‘kennisdeling’. De grote stap van 2022 was het verbinden van gezamenlijk geformuleerde concrete doelen (proposities) met partners die deze doelen helpen realiseren.
De Alliantie werkt samen met de volgende partijen: de maatschappelijke coalitie Over Informatie Gesproken, De Zorgcoalitie, Nederlandse AI Coalitie, de Coalitie Anders Reizen en Netwerk Mediawijsheid. Hierbinnen wordt afstemming gezocht in doelen en doelgroepen, alsmede in versterken van wederzijdse activiteiten.
Public Affairs (PA)
De PA-strategie van de Alliantie richt zich op het agenderen van digitale inclusie en bewustzijn bij politici en bestuurders. In korte tijd is de campagne Dicht de digitale kloof ontwikkeld die zich richtte op de onderhandelaars van de destijds nieuw te vormen gemeentelijke coalities. Vervolgens zijn gemeentelijke akkoorden geanalyseerd en zijn proactieve gemeenten zoals de gemeente Breda benaderd om concreet met digitale inclusie aan de slag te gaan.
De Alliantie heeft de vaste kamercommissie Digitale Zaken input gestuurd over haar werk, inclusief verhalen van ervaringsdeskundigen. Dialogen werden gevoerd met private en publieke partijen, met ambtenaren en staatssecretaris Alexandra van Huffelen (BZK). Dit resulteerde in zowel inhoudelijke input voor het manifest ‘Dicht de digitale kloof’ en voor meerdere onderdelen van de Werkagenda Waardegedreven Digitaliseren van de staatssecretaris. Hierbij zal de Alliantie zich ook gaan richten op het domein Werk (werkenden, werkzoekenden, werkgevers) met partners als de SER (Sociaal Economische Raad).
Alliantie Café’s
In periodieke Alliantie Cafés haalde de Alliantie nieuwe inzichten op en zorgde voor kennisdeling. In de Cafés stond bijvoorbeeld digitale inclusie tijdens de gemeenteraadsverkiezingen centraal en werd samengewerkt met de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Andere onderwerpen waren digitale balans op de werkvloer en de digitale klantreis.
Dag van de Digitale Inclusie
Op 30 november organiseerde de Alliantie in Beeld & Geluid de eerste succesvolle Dag van de Digitale Inclusie. Een dag waarop overheid, bedrijfsleven, wetenschap, maatschappelijke organisaties én ervaringsdeskundigen werkten aan concrete oplossingsrichtingen voor een inclusieve (digitale) samenleving.
Kennisdeling en impactmeting
In 2022 is gestart met vooronderzoek naar het opzetten van een jaarlijks trendrapport Digitale Inclusie en Digitaal Bewustzijn. Dit zal overzichten bevatten van lopende onderzoeken en rapporten en van onderzoeksbehoeften bij stakeholders. Ook is gestart met het opzetten van een impactmetings-instrument. Beide middelen worden in 2023 ingezet.
Allemaal Digitaal en Digihulplijn
De campagne Allemaal Digitaal (2020) is inmiddels omgevormd tot een gelijknamige, verzelfstandigde stichting. In samenwerking met deze stichting en het ministerie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kijkt de Alliantie naar verdere beschikbaarstelling van laptops en tablets inclusief internet en ondersteuning. Voor de Digihulplijn is gestart met ontwikkeling van een businesscase en aan een plan voor verzelfstandiging richting 2024.
Netwerk Mediawijsheid
Beeld & Geluid is voorzitter en penvoerder van het Netwerk Mediawijsheid. Het vierde jaar van het meerjarenplan (2019 t/m 2023) was wederom een succesvol jaar. De doelen op het gebied van bewustwording en bereik bij onze doelgroepen zijn ruimschoots behaald en de activiteiten van het netwerk worden onverminderd hoog gewaardeerd.
Het werk van het Netwerk Mediawijsheid is van groot belang, want alleen mensen die voldoende mediawijs zijn en grip hebben op het snel veranderende medialandschap kunnen volledig profiteren van digitalisering en zijn weerbaar tegen de schaduwkanten ervan. Ook is het tegengaan van nepnieuws en desinformatie van groot belang voor persveiligheid en een stabiele democratie.
De missie van het Netwerk is ‘Iedereen mediawijs’ waarbij we streven naar impact op drie niveaus: het vergroten van bewustwording bij einddoelgroepen (jongeren, volwassenen en kwetsbaren), het activeren en faciliteren van begeleiders in de sociale omgeving van einddoelgroepen en het versterken van onze netwerkpartners met kennis en expertise zodat zij hun werkzaamheden beter kunnen uitvoeren.
Binnen de programmalijn Jongeren biedt het Netwerk ieder jaar de interactieve, spannende game MediaMasters aan. De game was zoals voorgaande jaren opnieuw een groot succes bij leerlingen uit groep 7 en 8: er deden ruim 180.000 enthousiaste leerlingen mee aan het spel tijdens de Week van de Mediawijsheid. De waardering van MediaMasters door leraren lag net als vorige jaren hoog; gemiddeld een ruime 8. Ook dit jaar werd vooral de filmische verhaallijn hoog gewaardeerd, met het cijfer 9.
De programmalijn Volwassenen stond in het teken van desinformatie en het weerbaarder maken van Nederlanders tegen nepnieuws. Het bezoek aan de website isdatechtzo.nl is bijna verdubbeld naar ruim 300.000. De redactionele taken van isdatechtzo.nl worden uitgevoerd samen met Beeld & Geluid Den Haag, expert op het gebied van nieuwswijsheid.
De derde programmalijn, Kwetsbaren, heeft in 2022 opnieuw een bijdrage ontvangen van de Walt Disney Foundation. Met deze extra stimulans is de website LeukerOnline.nl verder uitgebreid. Op deze mobile first website kunnen professionals al hun vragen stellen over het mediagebruik van verstandelijk beperkte cliënten. LeukerOnline.nl is voor én door zorgprofessionals vormgegeven.
Wetenschappelijke Raad voor Mediawijsheid
De in 2019 door het Netwerk Mediawijsheid opgerichte Wetenschappelijke Raad voor Mediawijsheid bestaat uit 20 topwetenschappers van universiteiten, hogescholen en kennisinstituten. De leden doen onderzoek naar mediawijsheid, digitale geletterdheid en digitale inclusie. Zij brengen hun kennis bij elkaar, verbinden deze met de praktijk van mediawijsheid, bepalen waar nog hiaten liggen en geven aan welke nieuwe kennis nodig is.
De raad heeft in 2022 onder meer advies uitgebracht aan de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving waaruit het essay #GeenPaniek is voortgekomen. Dat gaat over de voor- en nadelen van het online leven van jongeren. Ook heeft de raad geadviseerd bij het project dat samen met de Nationale Wetenschapsagenda is ontwikkeld over hoe prosociaal gedrag bij jongeren wordt gestimuleerd. De resultaten daarvan zijn tijdens de Week van de Mediawijsheid gepubliceerd.
Binnen het programma is in 2022 nauw samengewerkt met een groot aantal partijen waaronder Kennisnet, Practoraat MBO Mediawijs, Koninklijke Bibliotheek, ECP, VodafoneZiggo, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Alliantie Digitaal Samenleven, Amerpoort, Humankind, JOGG, Diversion, Mediawijs (Vlaanderen), Leer Zelf Online, het Nederlands Jeugdinstituut, Windesheim, Trimbos, het Rathenau instituut en Bureau Jeugd en Media. Het netwerk bestaat uit ruim duizend aangesloten organisaties.